INFECTII OCULARE

Conjunctivita bacteriana

Se caracterizeaza prin ochi rosu (rosii), eliminare de secretii purulente, senzatie de nisip în ochi, si ocazional lipirea pleoapelor dimineata. Vederea nu este afectata. La adulti, conjunctivitele sunt determinate de stafilococ sau streptococ. Daca secretia este abundenta, trebuie sa se suspecteze o conjunctivita gonococica. La copii, conjunctivita este determinata cel mai frecvent de Hemophilus influenze. Aceasta infectie nu este legata de raceala comuna, care este de origine virala. La copiii mici, conjunctivitele sunt asociate cu dacriocistita – o infectie si inflamatie a canalului lacrimal – , determinata în special de stafilococ.
Tratamentul inadecvat sau insuficient al conjunctivitelor poate determina afectarea corneei – keratite – care poate duce pâna la pierderea vederii.

Pentru tratamentul conjunctivitelor bacteriene se administreaza antibiotic local; la copiii mici, acesta trebuie ales cu grija pentru a avea un efect maxim, pentru a nu produce efecte secundare nedorite, si pentru a nu crea rezistenta bacteriana.

În cele mai multe cazuri de conjunctivita la adulti sau copii, tratamentul este initiat fara examenul secretiei conjunctivale. Daca oftalmologul doreste sa se efectueze cultura, se initiaza tratamentul antibiotic si ulterior se modifica, daca e necesar, în functie de rezultatul antibiogramei.

Conjunctivita virala

Este determinata de obicei de adenovirus. În multe cazuri, apare dupa o infectie a cailor respiratorii superioare, cum este raceala obisnuita. Frecvent boala se transmite prin contactul cu un membru al familiei sau alta persoana cu “ochi rosu”. Bolnavul prezinta de obicei înrosirea unuia sau a ambilor ochi, secretie conjunctivala apoasa sau redusa, si în general vedere buna.

Oftalmologul gaseste semne ale infectiei virale si ganglionii preauriculari mariti (localizati în fata urechii). În unele cazuri, corneea ochiului afectat dezvolta fenomene imune, care pot afecta vederea si dureaza câteva luni pâna la vindecare. În general, conjunctivitele virale dureaza aproximativ trei saptamâni.

Tratamentul se reduce la terapie simptomatica.

Conjunctivita alergica

Aproape întotdeauna în conjunctivita alergica este prezenta senzatia de mâncarime. Mai apar: secretie filamentoasa dar redusa, ochi rosu si alte simptome alergice ca rinita (nas înfundat, cu secretie apoasa), mâncarimi în gât si tuse seaca. Vederea este rar afectata. Diagnosticul este confirmat prin lipsa semnelor de infectie la examinarea oftalmologica.

Tratamentul este în general simptomatic, în multe cazuri, cronic.

Blefaritele

Blefarita este o inflamatie a pleoapelor, caracterizata prin mâmcarimi, arsuri, senzatie de corp strain si aparitia de cruste, mai accentuat dimineata. Multi pacienti mai prezinta o componenta seboreica (matreata) sau infectioasa (de obicei stafilococica).

Tratamentul blefaritei este complex. În afara tratamentului cu antibiotic sau cu combinatii de antibiotic-antiinflamator steroidian, o componenta importanta o reprezinta curatirea pleoapelor pentru îndepartarea scuamelor; aceasta se face cu un sampon special, care trebuie folosit timp îndelungat – câteva luni – pentru a preveni reaparitia bolii.